Helgen i Malmisjaur...

I fredags efter jobbet åkte vi till Malmisjaur med Peter. Som tur var hade jag packat det mesta torsdagkväll, och jag lovar det var en hel del packning...jag sa till Johan att det var gode tur vi skaffade en kombi ( såg ut som om vi skulle flytta) men det är en hel del vintertid med alla kläder & skor. Dessutom hade vi sängkläder, mat , pimpelgrejor & en massa annat med oss.
Klockan var ganska mycket innan vi kom iväg, kanske 20.00, men Wilma somnade i bilen. När vi hade ca 1 mil kvar fick Peter punktering på släpet. Bara fälgen satt kvar,däcket var borta. Klockan hade hunnit bli 23.00. Efter att dom hade funderat hur dom skulle göra, bestämde dom sig för att lämna bilen & släpet med skoter & pulka vid vägen ( för vi tog oss ju inte, så dom hade inget val ) för att åka till stugan & lämna vårat släp & låna däcket från det. Vi var tvungen att elda också, finns ju ingen ström i stugan.
När vi körde ner för stugvägen var det jättemycket mjuksnö, jag trodde att nu kör vi fast också. Men det gick bra. En stuggranne hade ett reservdäck som vi fick låna. La på ved i kaminen, så att det skulle hinna bli lite varmt medans vi for & bytte däcket ( som dom trodde skulle ta 3 sekunder ungefär ) Tror ni däcket passade? Nä....Vad gör vi nu då mitt i natten, mitt ute i skogen?
Det slutade med att Peters pappa fick åka ändå från Älvsbyn med ett nytt däck. Vi åkte tillbaka till stugan, skulle ju ta ett tag innan han hunnit fram. Eldade lite till. Wilma sov, så det var bara att bära över henne i stugan. Nu stannade jag & Wilma kvar, medans dom for iväg. Denna gång gick det bättre. Klockan var väl 02.30 innan vi hade kommit i säng.
Men på morgonen var det varmt & skönt i stugan när vi vaknade. Åt en lång & god frukost allihopa innan vi packade matsäckarna & for iväg ner på isen. Det blev inte så mycket fisk, men det var superväder, så vi solade, åt & bara myste. På kvällen åt vi tacos & myste i stugan med massa stearinljus tända. Wilma somnade ganska tidigt. Vi satt & pratade ganska länge. När jag gick & la mej tog dom skotrarna & åkte ner på isen & pimplade i mörkret. På söndag var det också fint väder & varmt ute. Även denna dag myste vi & åt hela dagen ute på isen. Körde en lång sväng efter isen till en annan liten tjärn, på väg dit såg vi massor med renar. På eftermiddagen bar det iväg hem till Älvsbyn, efter en jättemysig helg i Malmisjaur.

image141

Kommentarer
Postat av: Malin

Härliga bilder..Låter som att ni hade en mysig helg, trots trilskande däck :-) Hoppas att det är bra med er. Vi får ta och ses snart! Kram!

2008-04-27 @ 22:16:56
Postat av: malin

Jorå...superfina bilder..men nu är jag ju nyfiken på hur ni har haft det sen dess :-)
Hoppas att ni hade en skön valborg! Kram!

2008-05-03 @ 18:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0